تبلیغات
دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و غیر دولتی فرهنگ (جعفری) - توصیه های سلامت
تاریخ : دوشنبه 6 تیر 1390 | 04:23 ب.ظ | نویسنده : مجتبی جعفری

چاقی شكمی و بزرگ شدن شكم می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر ، محققان دانشگاه تگزاس دریافته‌اند كه با بزرگ شدن شكم و بیشتر شدن نسبت دور كمر به دور باسن بروز نشانه‌های اولیه بیماری قلبی شدت می یابد. این امر تایید كننده مطالعات دیگری است كه می‌گوید چاقی شكمی و نه چاقی عمومی بدن، یكی از نشانگرهای كلیدی بیماری قلبی است.
مطالعه بر روی دو هزار و744 نفر نشان داده است كه دور كمر81 سانتی متری برای زن و 94 سانتی متری برای مردان صرفنظر از قد نشانگر افزایش جدی خطر بیماری های گوناگون است.
دانشمندان، مردان و زنانی را كه برای شناسایی علائم اولیه تصلب شرائین تحت آزمایش‌های پزشكی و عكسبرداری قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار دادند. و نتیجه گرفتند كه باریك شدن و سفت شدن رگها كه با بروز بیماری قلب و عروق ارتباط دارد در افرادی كه شكم بزرگ دارند، بیشتر دیده می شود.
آنها دریافتند كه حتی اگر وزن بدن در محدوده طبیعی باقی بماند، افزایش دور كمر به اندازه چند اینچ خطر صدمه دیدن سرخرگ‌ها را افزایش می‌دهد. در ضمن احتمال رسوب كلسیم در افرادی كه نسبت دور كمر آنها به دور باسن شان بیشتر بوده، 2 برابر كسانی است كه این نسبت در آنها كمتر است.
----------------------------------
مهم‌ترین گام برای بهره‌مندی از مغزی سالم، داشتن خوابی عمیق، آرام و كافی است.
آیا تا به حال به این فكر كرده‌اید كه مغز شما هم همانند گوشی تلفن همراهتان به شارژ شدن نیاز دارد؟ اكنون راهكار‌هایی را به شما توصیه می‌كنیم تا مغز خود را احیا كنید.
مهم‌ترین گام برای بهره‌مندی از مغزی سالم، داشتن خوابی عمیق، آرام و كافی است.
این در حالی است كه مصرف بادام موجب تقویت مغز وآب سیب نیز با خاصیت مشابه، حافظه را بهبود می‌بخشد.
توجه داشته باشید كه استرس، قدرت مغز را تحلیل می‌برد. پس تا جایی كه می‌توانید از استرس دوری كنید و به شادی و آرامش روی آورید. انجام تمرین های یوگا و مدیتیشن می‌تواند راهكار مناسبی برای دوری از استرس باشد.
از سوی دیگر همانگونه كه ورزش‌های متعددی برای بدن وجود دارد، ورزش‌های ذهنی را نیز نباید فراموش كرد.
حل جدول و دیگر بازی‌های ذهنی تا حدود زیادی به تقویت مغز كمك می‌كند. بر خلاف بادام و آب سیب، شكر موجب ضعیف شدن حافظه می‌شود. تا جایی كه می توانید مصرف شكر را در رژیم غذایی خود محدود كنید.
از سوی دیگر برای داشتن مغزی سالم، شب‌ها غذای سبك بخورید و سعی كنید قوه خلاقیت و تصویرسازی خود را تقویت كنید. همچنین مصرف ویتامین ب- كمپلكس هم حافظه را تقویت می‌كند.
----------------------------------
متخصصان تغذیه به کسانی که احساس دلتنگی دارند توصیه می کنند که برای رفع این مشکل کمی آبلیمو بنوشند.
علاوه بر این مصرف آبلیمو امراض کبدی و چربی را درمان کرده؛ خون را تصفیه می کند و افراد را نسبت به امراض گوناگون مصون می سازد..
خوردن آبلیمو از ابتلا به بسیاری از بیماریها نظیر طاعون، رقیق شدن خون، بری بری، سرماخوردگی و ذات الریه پیشگیری می کند..
همچنین پزشکان می گویند: مصرف لیمو برای بیماران مفید است ولی هرچه لیمو ترش تر باشد ویتامینش بیشتر و منافعش زیادتر است.
لیمو تب بر و تنگی نفس را از بین می برد و بیماری رماتیسم، مرض قند و غلظت خون را معالجه می کند.
مرکز بهداشت استان مرکزی در این گزارش همچنین اعلام کرد: سرخی پوست و جوشهای صورت علامت روشنی از آلودگی خون است و تجمع سم را در کبد نشان می دهد که با مصرف آبلیمو از بین می رود؛ همچنین کسی که دارای لثه های متورم باشد و خطر بیماری پیوره برای او وجود داشته باشد با مصرف آبلیمو درمان می شود.
اگر آب آشامیدنی شما مشکوک است برای استریلیزه کردن آن یک لیمو را در یک لیتر آب بریزید و یا چند قطره آبلیمو را در آب بچکانید به این وسیله آب نوشیدنی شما از میکروب پاک خواهد شد.
پزشکان به خانواده ها توصیه می کنند آبلیمو را اگر با غذاهای سنگین مصرف کنید هضم آن آسانتر خواهد شد؛ آب لیمو دارای مقادیر زیادی ویتامین است و اگر چند قطره آن را به آب میوه ها بزنید رنگ میوه را تا مدتی حفظ خواهد کرد.
--------------------------------------
خوردن یك لیوان آب پرتقال در روز سبب شفافیت پوست و زیبایى مى شود آب پرتقال و توت فرنگى به دلیل داشتن ویتامین C سبب فعالیت بیشتر بدن براى ساختن كلاژن مى شود كه این امر لطافت پوست را به همراه دارد شیر و گندم نیز به دلیل داشتن ویتامین B از خشكى پوست جلوگیرى مى كند گوجه فرنگى، اسفناج و گریب فروت به دلیل سرشار بودن از آنتى اكسیدان ها و ویتامین هاى C و Eو نیز بتا كاروتن مانع چین و چروك پوست و خشكى آن مى شوند به علاوه نباید از خوردن آب چشم پوشى كرد زیرا باعث حفظ رطوبت پوست و افزایش فعالیت سلولى و كارآیى بهتر غده هاى چرب بدن مى شود از سوى دیگر خوردن روغن آفتابگردان سبب بازسازى بهتر پوست مى شود مصرف نان سبوس دار انواع لوبیا سبز، اسفناج چینى، هویج، سیب زمینى و سبزیجات نیز شخص را از ابتلا به پیرى زودرس حفظ مى كند.
------------------
نتایج یك پژوهش جدید نشان می‌دهد كه جویدن آدامس می‌تواند اضطراب را بهبود بخشد، سطح هوشیاری را ارتقا داده و نیز استرس را در افراد كاهش دهد.
محققان دانشگاه سوئی برن استرالیا از گروهی از افراد خواستند تا ادامس بجوند و سپس میزان اضطراب را در آنها بررسی کردند.
نتایج مشخص کرد افرادی كه آدامس می‌جویدند به هنگام بروز استرس‌های خفیف، كاهش اضطراب و استرس آنها 17 درصد و در صورت بروز استرس‌های متوسط كاهش اضطراب ایشان نزدیك به 10 درصد برآورد شده است. در حالی كه در افرادی كه آدامس نمی‌جویدند این تاثیر آرام‌بخش مشاهده نشد.
همچنین تحقیقات نشان داد؛ سطح هوشیاری در افرادی كه آدامس می‌جوند بیشتر می‌شود.
طبق این تحقیقات میزان �هورمون كورتیزول� در بزاق (كه نشانگر �فیزیولوژیك استرس� است) در افرادی كه آدامس می‌جوند به مراتب كمتر از افرادی است كه آدامس نمی‌جوند. آدامس جویدن انجام فعالیت‌های چندگانه را به طور كلی به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد
------------------------------
ترشح بزاق، معده را تحریك و آماده پذیرش غذا می كند. پس اگر کسی در حال اجرای رژیم لاغری است، باید بداند كه جویدن آدامس موجب بروز احساس گرسنگی و میل بیشتر به خوردن غذا می شود. از همین رو باید از جویدن آدامس پرهیز كند.
- افرادی كه دچار مشكل مفصل فك دهان هستند و حین جویدن، مفصل آنها دچار درد یا صدا می شود، باید تا حد امكان از تجربه شیرین جویدن آدامس پرهیز كنند.
افرادی که رژیم لاغری دارند ، همچنین کسانی که دچار مشکل فک دهان،دندان قروچه، سایش دندان ها و درد فک هستند باید از خوردن آدامس خودداری کنند.
- كسانی كه دچار دندان قروچه و سایش دندان ها هستند و نیز كسانی كه صبح ها، بعد از بیدار شدن از خواب، در فك خود احساس درد می كنند.
- آخرین دسته ای كه باید از جویدن آدامس پرهیز كنند دانش آموزان و دانشجویانی هستند كه علاقه ای به سرزنش استاد و اخراج شدن از كلاس درس ندارند!
------------------------------
نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد،مصرف توت فرنگی و توت سیاه به علت داشتن مقادیر زیادی آنتی اكسیدان به همراه آب میوه از بروز بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرطان، بیماری قلبی و عصبی جلوگیری می‌كند.
به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پایگاه خبری آسوشیتدپرس؛ یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد ،مصرف آب میوه‌های مخلوط با تكه‌های میوه‌های رنگی به مقدار متناوب خطر بروز بسیاری از سرطانها، بیماری‌های قلبی و آرتروز را كاهش می‌دهد.
بنابراین گزارش؛ نتایج تحقیقات پزشكان دانشگاه كاتستارت تایلند و تحقیقات كشاورزی امریكا نشان می‌دهد، مصرف توت فرنگی و توت سیاه به علت داشتن مقادیر آنتی اكسیدان به همراه آب میوه خود در عین حال كه باعث افزایش تقویت سیستم دفاعی بدن می شود از بروز بیماری عصبی نیز جلوگیری می‌كند.
یادآور می‌شود؛ نتایج بررسی دانشمندان در شماره جدید مجله غذا و كشاورزی امریكا به طور كامل به چاپ رسیده
-------------------------------
1- تا حد امكان همیشه از سبزی و میوه تازه استفاده كنید. در صورتی كه هر روز به سبزی تازه دسترسی ندارید از سیر و پیاز كمك بگیرید.
2- بهتر است حداقل یكی از میوه هایی را كه در طول روز استفاده می كنید از منابع ویتامین ث باشد.
3- سبزی ها را تا حد امكان به صورت خام استفاده كنید.
4- بهتر است میوه ها را به صورت تازه استفاده كنید.
5- تا می توانید میوه هر فصل را در فصل مربوط به خودش استفاده كنید. مشاهده یك میوه در فصل دیگر، نشانه آن است كه میوه از فصول قبل در انبار نگهداری شده است.
6- سعی كنید تا زمانی كه كاملاً گرسنه نشده اید غذا نخورید. قبل از سیری كامل و پر شدن بیش از حد معده، دست از غذا خوردن بكشید.
7- وسط غذا آب یا سایر مایعات (نوشابه ها و...) استفاده نكنید.
8- در خوردن گوشت قرمز افراط نكنید.
9- لازم نیست حتماً هر روز گوشت بخورید. بلكه می توانید از انواع حبوبات، پنیر و تخم مرغ هم استفاده كنید.
10- برای بهره مندی بهتر از پروتئین های گیاهی، می توانید از مخلوط آنها با غلات یا مواد نشاسته ای استفاده كنید. مثل عدس پلو، لوبیا پلو، خوراك لوبیا چیتی با كمی سیب زمینی و...
11- بهتر است به جای استفاده مكرر از گوشت قرمز و مرغ و... از ماهی استفاده كنید.
12- به مصرف لبنیات هم توجه كنید و از مصرف شیر، ماست، دوغ و كشك غافل نشوید.
13- از چاقی یا لاغری افراطی بپرهیزید.
14- تنوع و تعادل را در مصرف مواد غذایی رعایت كرده و از مصرف افراطی یك گروه خاص از مواد غذایی خودداری كنید.
15- بهتر است به جای مصرف تنقلاتی كه فقط حاوی روغن، شكر یا نمك و مواد نشاسته ای است از مواد سالم و مغذی مانند انواع آجیل یا میوه های خشك شده استفاده كنید.
16- در مصرف غذاهای آماده یا طبخ شده خارج از منزل افراط نكنید.
17- پیش و پس از غذا خوردن، حتماً دست های خود را تمیز بشویید و آنها را كاملاً خشك كنید.
18- از تماشا كردن تلویزیون در زمان صرف غذا تا حدامكان خودداری كنید.
19- غذا را در محیطی آرام و با اعصاب راحت میل كنید...
20- غذا را خوب بجوید و از خوردن غذا با عجله و بلعیدن لقمه های بزرگ و درست جویده نشده خودداری كنید.
21- دست و صورت خود را با حوله ای دیگران خشك نكنید.
22- به مواد موجود در غذایی كه می خورید توجه داشته باشید و این كه آیا غذایی كه می خورید دارای مواد مغذی هست یا فقط به وسیله انواع سس و روغن و ادویه خوش خوراك شده است.
23- قبل از صرف غذا و بعد از آن با یاد و سپاس خداوند متعادل، آرامش بیشتری به خود و سایر اعضای خانواده بدهید.
24- از صحبت كردن وسط غذا خودداری كنید.
25- از پرخوری در هر وعده بپرهیزید و از صحبت كردن و راه رفتن هنگام غذا خوردن و بحث و مشاجره با دیگران خودداری كنید.
26- از خوردن غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ پرهیز كنید.
27- از فعالیت شدید جسمی و فكری، قبل و بعد از غذا خوردن خودداری كنید.
28- از خوابیدن روی شكم، بعد از غذا، خودداری كنید.
29- بهتر است تا یك ساعت قبل و بعد از غذا، چای یا قهوه میل نكنید.
30- بعد از تمام شدن غذا، در حالی كه غذا هنوز در معده است، غذای دیگری نخورید. زیرا این كار موجب بروز بی نظمی در باز و بسته شدن دریچه های معده و ترشح شیره های گوارشی شده و غذای شما خوب هضم نمی شود.
31- بلافاصله خوابیدن پس از غذا توصیه نمی شود.
32- مصرف نوشابه های گازدار و خشك، موجب به تا خیر انداختن حركات و ترشحات معده می شود.
33- برای دفع مدفوع اصلاً تأخیر نكنید.
34- با مصرف انواع میوه و سبزی و آلو و انجیر و... از یبوست جلوگیری كنید.
35- اسیدهای مفید موجود در ماست برای سیستم گوارشی بسیار مفید است. بنابراین هرروز ماست میل كنید.
36- در صورتی كه ممانعت پزشكی ندارید، از نمك یددار استفاده كنید.
37- سیگار كشیدن را قطع یا بسیار محدود كنید.
38- بهداشت و دهان و دندان ها را رعایت كنید تا میكروب های رشد كرده در محیط دهان را همراه غذا قورت ندهید.
39- از پر كردن قاشق خودداری كنید.
40- در هر وعده به اندازه لازم غذا درست كنید.
41- از مصرف غذاهای سنگین به ویژه در وعده شام خودداری كنید.
42- از صرف صبحانه كامل و مفید غافل نشوید.
43-از آدامس جویدن دایمی خودداری کنید

  • خرید vpn