تبلیغات
دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و غیر دولتی فرهنگ (جعفری) - اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی راه اندازی می شود
تاریخ : شنبه 21 اسفند 1389 | 04:42 ب.ظ | نویسنده : مجتبی جعفری

تهران - معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الكترونیكی وزارت بازرگانی ،‌از نماد اعتماد الكترونیكی( فروشگاه های اینترنتی ) به عنوان یكی از زیرساخت های جدی توسعه تجارت الكترونیك نام برد و گفت: اتحادیه فروشگاه های اینترنتی در بهار سال آینده راه اندازی می شود.

به گزارش ایرنا ، ' محمد صادق مفتح ‌' روز پنج شنبه در مراسم افتتاح نماد اعتماد الكترونیكی ( فروشگاه های اینترنتی ) اظهار داشت :‌ تاكنون بیش از چهار هزاردرخواست برای عضویت دراین اتحادیه به مركز توسعه تجارت الكترونیك ارسال شده است.
وی بابیان اینكه اتحادیه فروشگاه ها ی اینترنتی برای هربستر سنتی ،‌ فعالیت اینترنتی در حوزه عرضه و تقاضا را ایجاد می كند و تمام واحدهای خرده فروشی و زنجیره ای را می تواند تحت پوشش خود قراردهد ، افزود:‌ آیین نامه های راه اندازی اتحادیه فروشگاه های اینترنتی درحال تدوین است.
معاون وزیر بازرگانی با بیان اینكه با راه اندازی اتحادیه فروشگاه های اینترنتی جلو كسانی كه فعالیت غیرقانونی دربستر اینترنت دارند ،‌گرفته می شود ، افزود:‌ دراین حوزه نیز مرجع صدور پروانه مشخص می شود.
وی ادامه داد : برای ایجاد اتحادیه نیازمند هماهنگی با سایر ارگان ها بودیم كه این كار نیز صورت گرفت و ‌براساس این آیین نامه ،‌صلاحیت افرادی كه می توانند به این اتحادیه بپیوندند مورد بررسی قرار می گیرد.
**اعتماد مبنای خرید وفروش در بستر اینترنت
وی با بیان اینكه مبنای معامله و كسب و كار از ابتدا تا انتها اعتماد است گفت: به هر میزان سطح معاملات افزایش یابد به همان اندازه نیاز به اعتماد بیشتر می شود.
مفتح ادامه داد : در فضای خرید و فروش معمولی ابزارهای كسب اعتماد د دو طرف شامل تایید مراجع رسمی و یا برخی اسناد كاملا مشخص است و شرط عقد قراداد و انجام معامله نیز كسب اعتماد طرفین است اما در فضای سایبری شناخت طرفین ( امضای الكترونیك ) و بستر تجارت الكترونیك اعتماد را ایجاد می كند.
معاون وزیر بازرگانی افزود:‌در فروشگاه های الكترونیكی سایت یا فروشگاه باید در فضای سایبر مورد اعتماد قرار گیرد.
وی از افتتاح نماد اعتماد الكترونیكی به عنوان یكی از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز توسعه تجارت الكترونیك نام برد وگفت: ‌براین اساس فرد از مرجع رسمی تایید را دریافت كرده و میزان اعتماد آن مشخص می شود.
به اعتقاد مفتح عمده ترین علتی كه در فضای خرید و فروش الكترونیكی درزمان حاضر مشاهده می شود ،‌نبود اعتماد است درحالی كه باید بستر اعتماد نسبت به سایت عرضه كننده كالا ایجاد شود كه نماد اعتماد الكترونیكی این كار را می كند.
معاون وزیر بازرگانی افزود:‌‌براین مبنا می توان بستر فروشگاه های الكترونیكی را سامان داد و میزان اعتماد را براساس این بستر ارزیابی كرد.
* 80 فروشگاه خواهان عضویت در نماد اعتماد الكترونیكی
رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت بازرگانی نیز دراین مراسم با بیان اینكه تاكنون 80 فروشگاه درخواست عضویت دراین نماد را ارایه كرده اند ، گفت :‌بالارفتن حق انتخاب ،‌دسترسی به اطلاعات كالا وخدمات ،‌كاهش سفرهای درون شهری ،‌حذف واسطه و ایجاد فرصت برای بنگاه های كوچك و متوسط از هدف های راه اندازی نماد اعتماد الكترونیكی است.
' جعفر محمودی ' سپس با استناد به آمارهای جهانی گفت :‌60 درصد خریداران اگر نخستین خرید آنها از سایتی با موفقیت صورت گیرد این كار را ادامه می دهند و 74 درصد كاربران اینترنتی نسبت به امنیت دراین فضا اطمینان ندارند.
وی با بیان اینكه ‌84 درصد خریداران اینترنتی با لوگوی اعتماد احساس راحتی در خرید دارند ، گفت : پنج میلیون نفر از مردم آمریكا در سال 2008 نتوانستند كالای سفارش داده شده خود را از طریق اینترنت دریافت كنند و درحقیقت پول پرداختی آنها توسط واسطه برداشته شد.
محمودی ،‌آموزش حداقلی به كاربران برای اطمینان از جعل نشدن علامت نماد اعتماد را مورد توجه قرار داد وگفت :‌هر چند كه لوگوی اعتماد قابل جعل است اما با توجه به اینكه قابل خدشه نیست با آموزش می توان به راحتی شیوه تشخیص واقعی بودن آن را به كاربر یاد داد.
وی این موضوع را نیز گفت كه نماد اعتماد الكترونیكی نسبت به سایتی كه كاربر برای خرید به آن مراجعه می كند این اطمینان را می دهد اما نسبت به محتوا ، ارزش كالا ، كیفیت و رعایت قوانین و مقررات در مبادلات صورت گرفته اطمینان نمی دهد.
محمودی افزود:‌نماد اعتماد الكترونیكی هم اكنون در بسیاری از كشورها با مركزیت دولت و یا بخش خصوصی ایجاد شده است.
اعطای نماد الكترونیكی برای وب سایت هایی تجاری با هدف قانون مند كردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاه های مجازی توسط وزارت بازرگانی انجام می شود.
نماد اعتماد الكترونیكی به شكل یك علامت درسایت هایی كه از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تایید است، به نمایش در می آید.
خریداران باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت نماد اعتماد الكترونیكی به نمایش در آمده در وب سایت ها اطمینان حاصل كنند.
مردم درهنگام مشاهده تصویر نماد الكترونیكی بر روی سایت فروشگاه های اینترنتی می توانند جهت اطمینان از صحت نماد به دو روش اقدام كنند. نخست آنكه با كلیك بر روی تصویر نماد می توانند صفحه صحت سنجی نماد را كه حاوی اطلاعات فروشگاه است مشاهده و از طریق مقایسه اطلاعات فروشنده با اطلاعات كه در صفحه صحت سنجی آمده ، پی به اصالت نماد ببرند.
همچنین آنها بامراجعه به بخش جستجوی فروشگاه های دارای نماد در سایت www.ecne.ir و درج دامنه فروشگاه مورد نظر می توانند پی به درج اصالت نماد در آن سایت ببرند.

  • خرید vpn